Saturday, February 4, 2012

Laskar Pelangi



Ok..mungkin aku adalah manusia yang paling lambat, tp aku nk cakap yang movie LASKAR PELANGI ni sgt best, bkn sgt best tp best giler!!
Kenapa??
Sebab movie ini menekankan tentang KEPENTINGAN SEBUAH PENDIDIKAN.

Tak banyak movie2 yang ada kt tv or pawagam skrg yang menekankan tentang kepentingan pendidikan. Yang ada cuma cinta, hantu, cinta, hantu. Come on Malaysia..takde ke cerita yang ada semangat motivasi sket. Kami kekurangan motivasi tahu!!

Movie laskar pelangi ini aku baru tgk walaupun ceritanya sbnrnye da lama keluar. Nmpk tak betapa lambatnya aku. and bila aku tgk cerita ini ia sgt meruntun jiwaku (ayat novel taktahan) and aku sgt kagum tengok bebudak dalam cerita ini yang sgt dahagakan pendidikan walaupun mereka dari keluarga yang susah serta sekolah mereka sgtlah daif dan mungkin bakal ditutup. 

See!walaupun ini sekadar sebuah movie tetapi mesejnya sgt jelas n sgt berguna. Kalau ada di antara kita yang  rasa nk berhenti sekolah or xberminat nk smbg blaja lagi, fikir2kan la sedalamnya. Pendidikan ini adlh everlasting process, menuntut ilmu ini bila2 pun boleh n dlm mana2 agama pun sgt menekankan aspek pendidikan.

Peringatan kepada kita smua n juga diri ak sendiri:
Menuntut ilmu bukanlah untuk bermegah2, atau menunjuk2 yang kau hebat kerana memperolehi segulung ijazah atau master, phd, tetapi ia adlh untuk menjadikan kita seorang yang sentiasa berfikir dan ketahuilah kita semakin tinggi ilmu kita semakin kita merasakan diri ini sgt kerdil di sisi Allah s.w.t.




Tengok cite nie!!jgn nk tgk ombak rindu je atau bicara hati(mengata diri sndiri)HEHE :D



Bye.





















































No comments:

Post a Comment